Langtur 2006

De naturskjønne motorsykkelveiene i Norge er det umulig å bli lei av. Årets tur gikk fra Kristiansand via Rjukan, Geilo, Hardangervidda, Haugesund og Stavanger. Vi hadde nesten bare godvær på denne turen.
MC-tur 2006 (samlet) DSC05281  Med nyvaska sykler og et drømmevær er vi snart klare for avgang. IMG 5711  Henning kom fra Stavanger kvelden før, men selve turen begynner i Kristiansand (legg forresten merke til skiltnummerne våre). :-)
DSC05283  Etter ca syv mil hadde vi et lunsj stopp på Åmli cafe. Langtur 2006 var igang! IMG 5713  Da vi kom til Nisservann måtte vi bare stoppe og nyte naturen. IMG 5716
DSC05288  Blikkstille og en vanntemp på rundt 25 grader. Her var det bare å få av seg det varme mc-tøyet og komme seg uti. :-) IMG 5721  Bedre kjørevær enn dette går det ikke an å få! DSC05294  På vei over fjellet fra Tuddal, ikke så langt fra Gaustadblikk og Rjukan.
IMG 5723 DSC05291 IMG 5727  Men in Black!
DSC05293  Fantastisk utsikt mot Tuddal IMG 5738  Etterhvert kom vi til Rjukan hvor vi skulle ha første overnattingen. Det lønner seg å booke på forhånd midt i sesongen, så vi hadde ordnet alt på forhånd slik at vi bare kunne kjøre rett til hytta på Rjukan hyttecamp. IMG 5737
IMG 5734  Deilig med en god dusj og "sivile" klær etter en hel dag på sykkelen! :-) DSC05305  Før vi kjørte videre dagen etter, måtte vi ha en tur med Krossobanen opp til utsikten på Gvepseborg cafe. DSC05304  Dette var et helt perfekt sted for en god frokost!
IMG 5741  Henning med Gaustadtoppen i bakgrunnen. IMG 5742  Det kryr av turløyper i dette området siden vi er halvveis inne på Hardangervidda her. DSC05301  Utsikt ned mot Rjukan sentrum i bunnen av dalen. På grunn av de bratte fjellsidene er selve sentrum helt uten sol midtvinters. Da er Krossobanen populær, slik at innbyggerne kan komme seg høyere opp.
IMG 5744  Utsikt mot tungtvannsfabrikken og Rjukanfossen. DSC05310  En pause på Dagalifjellet på vei mot Geilo. IMG 5754  De siste milene til Geilo begynte det å bli skikkelig grått og brygget opp til regnvær.
IMG 5753  Pøsregnet kom bare noen minutter etter at vi hadde parkert og innlosjert oss i hytta på Geilo Camping. Litt flaks med været er uvurderlig når en kjører motorsykkel! :-) IMG 5758  Snart bysselalle tid! IMG 5760  Morgenen etter kom finværet som bestilt med tørre veier og solskinn da vi skulle videre! Bærre lækkert! :-)
IMG 5762  Etter å ha dratt fra Geilo måtte vi ha et stopp for å se på den flotte Hardangerjøkulen. DSC05313  Et grønt Bergans antrekk hadde nok vært mer passende å posere i her. Men vi MC-folk ferdes overalt, til og med midt på Hardangervidda! :-) IMG 5766  Bilene kjørte plutselig veldig respektfullt og forsiktig da de passerte "Politimesteren" her!  :-)
DSC05315  Så var vi kommet til Vøringsfossen hvor det passet perfekt med et stopp. DSC05314 IMG 5773  Her er det langt ned.
DSC05318 DSC05326  En annen flott foss noen kilometer fra Vøringsfossen. IMG 5782  Et gatekjøkkenstopp i Kinsarvik.
IMG 5783  Det ble en lang etappe på over 50 mil helt fra Geilo til Haugesund denne dagen, men været var så strålende at det bare var en fryd å kjøre. Siden dette var siste overnattingen på turen flottet vi oss litt ekstra med egen garasje til syklene på Maritime Hotell midt i sentrum. IMG 5784  Den flotte rundturen vår avsluttet vi på Henning sitt ferieparadis på Kyllingstad.