Restless Vikings - Langtur 2012

6-10.september. Så var det igjen tid for Restless Vikings langtur. I år gikk ruta østover mot Sverige, og selv om det var noe sent på mc-sesongen var det fremdeles flotte kjøreforhold og mye fint vær. Vi hadde forhåndsbooket fire overnattinger og første stopp på Hovden.
IMG 1188a  Vel fremme på "Landmålerhytta" på Hovden. To av oss kjørte Setesdalen opp og resten kom fra Stavanger via Suleskardet. Første etappen var rimelig fuktig, så her var det bare å håpe på bedre vær. IMG 1229  "Goe gang" som vanlig allerede fra første stund! :-) IMG 1196  Sverre var på jobb i nordsjøen så han kunne dessverre ikke være med på tur i år, så vi hadde invitert med oss Øyvind istedet.
IMG 1203  Klubbkokken har for anledningen trukket i korrekt kokkeantrekk i tillegg til det obligatoriske Restless-forkleet. Her leker vi ikke butikk!! IMG 1210  Godt igang med kveldens hovedrett; ytrefilet av Kronhjort med champignon a'la creme, glaserte gulerøtter og de fantastiske og etterhvert så tradisjonelle Restless potetene. IMG 1232  Kronhjorten begynner å bli klar. Ser ikke dette lekkert ut så vet ikke jeg!
IMG 1231 IMG 1237  Tilberedning av Restlesspotetene mens kjøttet står og godgjør seg (her måtte det kjøres maks vidvinkel på kameraet for å få med kokkehatten)!! :-) IMG 1238  Kokkens assistent tar seg av løkskrellinga.
IMG 1239  Den viktigste ingrediensene i den patentbeskyttede "Restless drinken". IMG 1240  Restless Vikings spiskammerset for helgen!! Her er det nok mat til å være innesnødd hele vinteren. IMG 1244  De gode, gamle sliterne våre ser fortsatt like strøkne ut etter alle disse åra.
IMG 1243  Øyvinds "to rom og kjøkken"; en fullt utstyrt Honda GoldWing 1800 med henger. IMG 1246  "Den kronhjortfileten er den største jeg har sett..." IMG 1269  Maten er servert og kveldens høydepunkt er et faktum! Du verden!
IMG 1275  Kokken ønsker "Bon apetite"! Vis meg den mc-klubben som kjører denne matstandarden på turer og treff, og jeg skal få en av de andre i klubben til å spise hjelmvisiret sitt....!! :-) IMG 1286  Party on! IMG 1287  Leggetid. Vi har en lang 2.etappe foran oss imorgen og klokka begynner å bli seint (hvis jeg bare får på dette hersens dynetrekket før det begynner å lysne...!)
IMG 1288  Etterhvert gikk det seg til og vi kom oss i seng. IMG 1294  DAG 2. Været har bedret seg betraktelig og sola kikker gjennom av og til. IMG 1295  Hytta ligger strategisk til rett ved alpinbakken på Hovden.
IMG 1297  Litt skiftende skydekke, så det var bare å krysse fingrene. Men vi startet iallefall dagen med tørre og fine veier. IMG 1298  Alkotesteren er obligatorisk på alle turene så her skal det ikke være noen tvil om "nullpunktet" før en vrir om nøkkelen og kjører avgårde! IMG 1301a  Første stopp siden vi forlot Hovden. Bensinfylling på Edland, like ved Haukeligrend.
IMG 1301b IMG 1301e  Lunsj-stopp et eller annet sted før Seljord. IMG 1301d
IMG 1301f  Bensinstopp i Sauland, like ved avkjørselen til Tuddal. IMG 1301h  Vel fremme ved andre overnattingssted og innsjekket i hytta på Brufoss Laksesenter etter en kjempefin dagsetappe. En flott plass midt i lakseeldoradoet i Numedalslågen. Presidentens standardprosedyre når vi kommer frem er å sprette ei øl og ringe hjem til "presidentfrua"! :) IMG 1302a  Gutta boys samlet etter en deilig dag i salen. Da smaker det ikke vondt med ei iskald Corona!
IMG 1303  Toddi har også laget den etterhvert så tradisjonelle og lekre "Knotten". IMG 1305  Kenneth er nygift og snakker med kona, men det ble så rosenrødt til slutt at det var VI andre som måtte lukke døra!! :-D IMG 1311  Restless Vikings i fugleperspektiv.
IMG 1312  Henning og Øyvind i lystig lag med hver sin Restlessdrink! Ser jaggu ut som det blir mat på oss i dag også!! :-) IMG 1314  Bare velstand. I hengeren til Øyvind kunne vi hamstre så mye vi ville av mat og drikke. IMG 1323b  Kokken er godt igang med kveldens hovedrett, Restless Burgere!
IMG 1325 IMG 1323d  Prøvesmaking er helt obligatorisk når Henning lager maten! IMG 1341
IMG 1328  Skal vi dømme etter uttrykket til Kenneth, så var det bare å glede seg! :-) IMG 1340  "Alle ska få...!" IMG 1362  Restless burgerne begynner å bli klare.
IMG 1375  Uansett hvor stappmett man er, så blir en sulten igjen av å se på dette! IMG 1381  Det ble atter en gastronomisk opplevelse fra mesterkokken vår! IMG 1383  Så var det slutt på kokkeleringen for idag. Nå er det tid for å være president! :-)
IMG 1387  Once a Restless Viking - always a Restless Viking!! IMG 1388  DAG 3. En snadder frokost som hovedsaklig består av rester fra gårsdagens deilige hamburgermiddag. IMG 1388e  Snart klare til avgang etter et flott opphold på Brufoss Laksesenter.
IMG 1388g  De feteste ryggmerkene i verden!! IMG 1388h  Været så riktig så bra ut denne dagen, og det lå an til å bli en knallfin etappe. IMG 1388i  Øyvind har lappen på "vogntog", noe som kom godt med når sykkel og henger skulle rygges ut på veien! :-)
IMG 1388k  Presidenten er klar som et egg for en ny dag i salen. IMG 1388m  Hytta er ferdig rydda og låst, og vi takker for oss. IMG 1388n  Vi kommer mer enn gjerne tilbake igjen til Brufoss Laksesenter ved en senere anledning. Trivelig betjening og et flott sted for "mc-turister".
IMG 1388o  Vi kjørte et lite stykke og fant en passende plass å vaske syklene. Det føles så mye mye bedre å kjøre på en ren sykkel! IMG 1388p  Litt uenighet her om i hvilken ende av slangen vannet kom ut!! :-) IMG 1388q  Fem nyvaska og gullende rene sykler klare til å ta oss videre!
IMG 1388s  Etterhvert kom vi til Horten hvor vi kjørte ombord på ferja over til Moss. IMG 1388t IMG 1389  Et lite kaffestopp i Moss før vi kjører videre mot Sverige.
IMG 1388u  Utover ettermiddagen kom vi over grensa og hadde første stopp i Sverige. IMG 1388v  Og været så bare ut til å bli bedre og bedre. IMG 1388x  Vi begynner å nærme oss dagens mål som er hytta på Hovfjellet. I Torsby stoppet vi for å proviantere litt før vi skulle opp i den svenske fjellheimen.
IMG 1392  Dagens etappe ble en god del lengre enn beregnet siden vi både sløste med tida og kjørte noen omveier, så det var bokstavelig talt svart som natta når vi ankom Hovfjellet hvor vi skulle ha vår tredje overnatting. Men bedre sent enn aldri! Belønningen var stor da vi kom inn og fikk se den såkalte "hytta" vi hadde booket! Dette var jo rene eneboligen. IMG 1395  Skihyttene på Hovfjellet Stugby var så nye når vi var der at områdene utenfor ikke engang var ferdig opparbeidet. Dette var typiske vinterhytter, så leia nå tidlig på høsten ble bare en brøkdel av normalprisen. Så her fikk vi mye igjen for pengene. IMG 1398  Det etterhvert så omtalte og såkalte "Restless stereoanlegget!" (dette må vi snart få gjort noe med, gutter!!) :-)
IMG 1398a IMG 1398b  Og klubbkokken er så smått igang med kveldens hovedrett igjen. Vi vet ikke hvor godt vi har det! :-) IMG 1400  Idag er det ikke noen hvilken som helst rett heller!! Vi gjentar suksessen fra fjorårets tur; Indrefilet av KRONHJORT! Det beste kjøttet som finnes, spør du meg!!
IMG 1405  Sånn ser et Restless Vikings kjøleskap ut når gutta er på tur! :-) IMG 1407  Øyvind var medlem av Hit'n Run...et bluesband fra Sørlandet! :-D IMG 1409  Fram med Restless forkleet.
IMG 1410  Råvarene til "Champignon a'la creme'en" er kuttet opp og klare. IMG 1421  Kronhjorten er ferdig stekt og bare ligger og godgjør seg. IMG 1423  Ser ikke dette snadder ut, vel?
IMG 1422  De berømte "Restless potetene" er blitt en fast tradisjon. Noe vi er veldig, veldig glade for! IMG 1429  Kasserer Lund liker bedre å telle penger enn å vaske opp. :-) IMG 1430a  Kronhjorten er ferdig og dette ser bare bbeskrivelig lekkert og godt ut!
IMG 1430b  Spisebordet var akkurat stort nok til fem sultne bikere!! :-) IMG 1430c  De første to minuttene foregår i total stillhet, og her er to som holder på å miste kontakten med omverdenen av gastronomisk nytelse. IMG 1430d  DAG 4. Som sagt så var hyttebyen her i "Finnskogarna" så ny at utearealene langt fra var ferdig opparbeidet. Da vi kom opp her kvelden før var det så stupmørkt at vi ikke ante hvordan det så ut rundt oss.
IMG 1430e  Ingen tvil om at det var mye dyreliv her oppe på Hovfjellet. Bare de få kilometerne opp hit fra hovedveien holdt vi på å kjøre over tre harer. :-) IMG 1430f  Her er luksus "fjellhytta" vår. IMG 1430h  Etter en saftig "restefrokost" av kronhjort var det på tide å dra videre.
IMG 1430i  Takk for oss! IMG 1430j  Så var vi ferdige med Sverige og har kommet oss et stykke inn i gamlelandet igjen. IMG 1430k  Vi har passert Gjøvik og tar et matstopp på Bjørnen Kafe i Odnes. GoldWing'en til Øyvind tok opp både en og to parkeringsplasser i lengda. :)
IMG 1430m  Enda en flott dagsetappe er over, og i kveldinga ankom vi Geilo som var det siste overnattingsstedet på denne turen. Her hadde vi booka ei av superhyttene til Bardøla Høyfjellshotell. IMG 1430n  Ikke noe snuskete, små campinghytter på denne gjengen, nei!! Dessuten har klubbkokken lagt inn et krav om FULLT kjøkken på hyttene, så da blir det nødvendigvis noe sånt som dette. Men så klager vi ikke heller!! :-) IMG 1431  Alltid god stemning på Restless kjøkkenet!
IMG 1430s  Henning smeller til med noen saftige kyllingfileter innbundet i baconskiver den siste kvelden. Dette skal virkelig smake! Langtur 2012 - Geilo - maten er snart klar IMG 1435  Dæven steike! Se på disse lekkerbiskene, du!
IMG 1435a  Atter et etegilde er snart klart. IMG 1435c  En fornøyd gjeng. Restless potetene er selvfølgelig på plass. IMG 1435d  Det er vel ingen som helst tvil at vi har det som konger på disse turene våre!? :-)
IMG 1435e  DAG 5 og hjemreisedag. En skikkelig solid frokost basert på middagsrestene fra kvelden før trengs før vi tar fatt på siste etappe hjem til Kristiansand og Stavanger. IMG 1436  Hvem skulle vel tro at dette var restene fra gårsdagens middag? IMG 1436a  En Restless Viking med støvsuger (og i bare stilongsen) er sjelden kost å fange på bilde! :-)
IMG 1436c  Ferdig pakket og snart klare til å dra fra Geilo. IMG 1436e IMG 1437  Etter en fantastisk flott tur med verdens fineste gjeng skiltes vi lag på Statoilen i Geilo siden noen skulle sør- og noen vestover.
IMG 1438  Men vi tar oss alltid god tid til noen gruppebilder først! IMG 1441  Tor Reidar, Kenneth og Henning kjørte vestover over Hardangervidda, mens Øyvind og Johnny kjørte sørover over Dagalifjell i et aldeles strålende vær. IMG 1439
IMG 1442  Et kort stopp ved Uvdal Stavkirke hvor vi fikk en snill dame til å ta bilde av oss. IMG 1443  Siste stopp på turen var Statoil på Brokelandsheia. TUSEN TAKK FOR TUREN!! :-)