Restless Vikings - Langtur 2018

Å kjøre motorsykkel på vestlandet er helt fantastisk flott og er noe vi kan gjøre igjen og igjen. Siden det av flere årsaker hadde gått hele 3 år siden forrige langtur skulle vi ha ei god runde denne gang. Valget falt da enstemmig igjen på Geiranger som hovedmål, via bl.a Hovden, Gol, Beitostølen og naturskjønne Valdresflya.

ENJOY THE RIDE!! :)
INTRO 16-9 2018-08-23 15.16.17  DAG1: Rysstad i Setesdalen er det perfekte samlingspunktet når vi kjører disse veiene siden noen kommer over Suleskardet og noen fra Kristiansand. Helt tilfeldig kom vi frem nøyaktig samtidig. God beregning! :) FB IMG 1537117473901  Mat og drikke må vi jo ha, så vi stopper på Kiwi Hovden for å halvveis tømme butikken! Ikke noe problem når vi har ei stinn klubbkasse og Restless følgebilen med oss. :)
2018-08-23 18.33.37  Vi har vært så heldige å få låne Landmålerhytta igjen, som er et perfekt utgangspunkt for å starte turen mot Geiranger. IMG 4703  Stemningen er som vanlig helt på topp når gutta er på tur. Vi har vært her så mange ganger nå at hytta er å anse som klubbhus nr2. :) IMG 4710  RV flagget er selvfølgelig alltid med på turene og henges opp på en respektabel plass.
IMG 4700  Roy "Eia" Orbison :) IMG 4722  Og klubbkokken vår er like glad hver gang han har husket det viktigste redskapet sitt; ostehøvelen!!! :D IMG 4725  Vel innkvartert på Hovdenut.
IMG 4739  Roen senker seg som vanlig ved middagsbordet når kveldens herremåltid er servert! IMG 4736  Indrefilet av okse med Restless poteter, Champignon a'la creme, broccoli og glaserte gulerøtter!! En innertier hver bidige gang. HELT FANTASTISK!! IMG 4744  Det viste seg å ha skjedd en liten (men veldig hyggelig) dobbelbooking av hytta denne gang, for utpå kvelden dukket plutselig Hilde (kona til hytteeieren) opp på terrassen og fikk litt karasjokk når hun fikk øye på en haug med "skumle" skinnkledde vikinger som satt og skålte. Men vi er jo snille som lam så skepsisen forsvant like fort som den kom da hun fikk øye på kjentfolk (tursjefen). Nå er det jo velkjent at kokken alltid lager mer enn nok mat, så Hilde fikk selvfølgelig servert en skikkelig biffmiddag etter kjøreturen fra Kristiansand. Noe jeg tror hun satte stor pris på! :)
IMG 4751cr  Fantastisk stemning i Landmåler hytta som vanlig når vi er her, og Hilde ble fort en av gjengen. En skikkelig selfie måtte vi jo ha! :D IMG 4753  DAG2: En god frokost (relativt) tidlig neste morgen før vi tar fatt på dagens etappe til Gol. Hilde hadde stått opp grytidlig og tatt avgårde siden hun også skulle kjøre langt, men hadde lagt igjen en veldig hyggelig hilsen til oss. 20180908 170247  "Tusen takk til deg også, Hilde, som tok "dobbelbookingen" på strak arm og ikke heiv oss ut på terrassen!!" (det er jo "di" hytte!) :D
IMG 4757  "Takk for denne gang, Hovdenut!". Da er vi klare til å dra videre, men et stort skår i turplanene var at Toddi hadde fått store magesmerter i løpet av natta og måtte derfor ta den tunge avgjørelsen å avslutte turen på Hovden og snu. Kjedelige greier, men det var ingen vits i å utfordre å utfordre skjebnen med å fortsette i tilfelle tilstanden skulle bli verre. IMG 4768  Milene rullet avgårde i vekslende regn og solskinn og plutselig var vi på Hardangervidda. 2018-08-24 20.19.14  Den siste etappen til Gol gikk heldigvis stort sett på tørre veier og glade og fornøyde ankom vi Gol camping sent på ettermiddagen.
2018-08-24 20.21.40  Vi nøyer oss ikke med små campinghytter her i gården. Tursjefen hadde vært tidlig ute med bestillingene og fått sneket til seg selveste "Hallingstua". IMG 4778  DAG3: Idag skulle vi kjøre en lang etappe helt til Geiranger, så vi krysset fingrene for fint vær og tørre veier. IMG 4798  Følgebilen ligger et stykke bak resten av gjengen og tar noen flotte bilder og video langs veien med Eia sitt nye GoPro kamera som ble kjøpt på Elkjøp Gol.
IMG 4833  Fantastiske Valdresflya! Ikke rart Frankemann er fornøyd med DENNE utsikten. IMG 4837  Selfietime!! :) IMG 4840  Det er ikke mye som slår den norske naturen! Og bonusen ble jo et fantastisk flott vær så langt denne dagen.
IMG 4914  Tid for en velfortjent pause etter en god etappe. Fra Gol har vi kjørt forbi Beitostølen (hvor vi stoppet og hadde pizza), videre over Valdresflya og har noen få mil igjen til Lom. Noen regndråper har vi fått, men de glemmer vi med en gang sola titter frem! IMG 4917  "Å-dette-innbille-du-deg-at-eg-ska-tro-på"-blikket til Kenneth!!! :D IMG 4915  Presidenten benytter sjansen til å fyre opp sigaren i beste Egon Olsen stil!
IMG 4919  Fullstendig forbud mot å ta skjegget før en er hjemme igjen, så det får bli som det blir!! :D IMG 4918  "Sverre, har du stussa barten i dag morges??" Det e'kje lov!!! :D IMG 4921  Dette ser jo virkelig lovende ut værmessig!
IMG 4923  Jernhestene våre står bare å venter på å komme videre. Det skulle jo ha vært en sykkel til her, men Toddi som måtte melde pass på Hovden har kommet seg trygt hjem. IMG 4948  De siste milene og nedstigningen til Geiranger. Det ble litt fuktigere enn vi håpet på den siste etappen, men det må en bare ta med et smil. Vi storkoser oss uansett vær og nå står det ei god og varm hytte på Vinje Camping å venter på oss. 2018-08-25 18.50.28  Endelig framme i Geiranger og et trivelig gjensyn med Vinje Camping etter en 30-mils etappe fra Gol (vi hadde nabohytta her på langturen i 2015).
IMG 4959  Kleivafossen er en flott liten attraksjon i seg selv inne på campingplassen. IMG 4949  Det er utrolig deilig å kjøre sykkel, men samtidig er det like vidunderlig å parkere den og få av seg mc-tøyet etter en lang dag i salen! Og utifra tilbakemeldingene fra følgebilsjåføren så hadde de en flott dag på veien de også. IMG 4953  Restless Vikings har invadert Geiranger og det er god gang på Vinje Camping.
2018-08-25 21.33.31 IMG 4956  Da vi kom frem til Geiranger måtte vi bare hive oss i følgebilen og kjøre ned i sentrum for å rekke og få handlet mat til kveldens middag og morgendagens frokost. Det var jo ikke akkurat noe Coop Mega senter her, men klubbkokken fant likevel det som trengtes for å lage en nydelig kyllingrett til kvelds! IMG 4958  Ingen som helst tvil om at Restless Vikings har verdens beste klubbkokk!! :D
IMG 4974  DAG 3: Fantastisk å stå opp til denne flotte utsikten med blå himmel og sol. IMG 4976  Sverre er pakket og klar for dagens etappe til Førde og har gardert seg med overtrekksdress i tilfelle været skulle snu. IMG 4977  Følgebilen er også klar til avgang.
IMG 5011  Vi setter pris på hver meter med tørre veier, så turen opp igjen fra Geiranger ble en skikkelig kose etappe. Siden vi skulle til Førde måtte vi kjøre samme vei opp igjen. IMG 5015  Forrige gang Restless var på tur til Geiranger ante vi ikke hva Dalsnibba var for noe og kjørte derfor bare uvitende rett forbi. Men siden den gang hadde tursjefen drevet litt research på nettet og det viste seg at vi hadde gått glipp av noe virkelig flott. Og siden etappen til Førde ikke var mer enn rundt 20 mil hadde vi god tid og bestemte oss for å bruke et par timer på å besøke Dalsnibba. Noe som skulle vise seg å bli et av turens høydepunkt for hver og en av oss. IMG 5027  Flott utsikt på den 5km lange veien opp mot toppen.
IMG 5106  Da vi kom til toppen skjønte vi fort hva vi hadde gått glipp på forrige tur hit, for dette var mildt sagt fantastisk og hver og en av oss var sjeleglade for at vi hadde prioritert dette. 2018-08-26 12.51.17  Presidenten ble så glad at han tok sin egen lille "Riverdance" på parkeringsplassen :D 20180826 130620  Du verden!! Her snakker vi UTSIKT med store bokstaver!!! Dette blir nesten som å se på et landskapsmaleri hvor Geirangerfjorden bare blir en liten pytt langt der nede i det fjerne.
2018-08-26 12.39.17  Dalsnibba ligger 1500m over havet og er Europas høyeste fjordutsikt med bilvei. 20180826 125005  Det hadde allerede lagt seg et snølag på toppene her og temperaturen var ikke mer enn fire grader, så det ble plutselig litt vinterstemning. IMG 5071  Det hadde visstnok vært mye gråvær og tett tåke her i det siste, men heldigvis så traff vi perfekt med været når vi først var her oppe.
IMG 5095  Restless Vikings was here! 2018-08-26 13.01.02cr  Anlegget her oppe på Dalsnibba er helt fantastisk med en flott utsiktsplattform, souvenirsjappe og en liten kiosk. IMG 5077  Selvfølgelig måtte vi få noen til å ta et bilde av hele gjengen. Sistemann som måtte snu på Hovden får ha dette tilgode til neste Geiranger tur.
IMG 5118  En flott opplevelse rikere kjører vi ned de svingete kleivene mot Djupvasshytta igjen et par timer senere for å fortsette turen videre mot Førde. IMG 5127  Både følgebil og tursjefen hadde utstyrt seg med GoPro kamera for anledningen. IMG 5146  Det er ikke mye som slår kombinasjonen motorsykkel, svingete veier og pent vær!!
IMG 5182  Da har vi kommet oss gjennom Strynefjellstunnelen og er på god vei mot Førde. IMG 5194  I Folven, hvor vi også har vært før ble det ei hilserunde med en gjeng på vei oppover. IMG 5238  Oppstrynsvatnet. Et stykke etter Folven. Jostedalsbreen nasjonalpark ligger forøvrig oppi fjellet på venstre side her.
2018-08-26 20.30.31  Litt blandet vær på dagens etappe med regn og opphold. Men vi hadde tatt det helt rolig med mange gode pauser idag siden det var den korteste etappen, så i kveldinga kunne vi parkere syklene utenfor hytta vår på Førde Camping. 2018-08-26 21.26.33  Idag disker klubbkokken opp med deilig kyllingsuppe. 2018-08-26 21.26.26  Sverre har akkurat spurt om han kan få synge ei skotsk høylandsvise før maten.... :D
2018-08-27 17.08.53  DAG 4: Siden turen begynte å nærme seg slutten, bestemte gutta i følgebilen seg for å ta korteste rute hjem siden de skulle til Kristiansand. Vi andre med sykler fortsatte turen mot Stavanger. En god pause og varm kopp kaffe på ferja fra Lavik til Oppedal. 2018-08-27 21.15.58  En flott kveld på Grindafjord Camping ikke langt fra Haugesund. Etappen fra Førde til Stavanger var 38 mil og den lengste på turen, så vi hadde lagt inn en opsjon for ei overnatting til hvis det skulle skorte på tida. Nattekjøring på motorsykkel er ikke akkurat noe vi higer etter. Her har faktisk presidenten og tursjefen overnattet før under en av de aller første mc turene våre. :) 2018-08-27 22.01.43  Vi bunkret mat for resten av turen i Haugesund, og nå som vi ikke hadde følgebilen med oss lenger å stu alt inn i så ble sideveskene så sprengfulle at de omtrent krysset gulstripa på veien! :D Men en viking må jo ha mat, så klubbkokken slo til med noen skikkelig digge Restless burgere den siste kvelden!
2018-08-28 11.42.24  DAG 5: Nesten hjemme. Nå gjenstår bare det siste strekket til Stavanger når ferja ankommer Arsvågen. 2018-08-28 12.54.07  Dett var dett! Atter en fantastisk og problemfri langtur er over og nå er det rett hjem å ta skjegget!! Tursjefen skal videre til Kristiansand, men med nydelig vær blir dette bare koseturen. ENDING 16-9  TAKK FOR DENNE GANG!!